Despre Postul Nașterii Domnului

În fiecare an, la jumătatea lunii noiembrie începe postul Crăciunului, o perioadă cu totul specială pentru creştinii ortodocşi, menită să ne pregătească pentru sărbătoarea Naşterii Domnului.

Postul Crăciunului începe în ziua de 15 noiembrie, zi în care se face pomenirea Sfântului Cuvios Paisie de la Neamţ.

Anul acesta, în data de 27 noiembrie, cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Patriarh Daniel și prin mijlocirea Înaltpreasfinţitului Părinte Casian, Sfintele Moaște ale Sfântului Cuvios Paisie (Velicicovschi) de la Neamț vor ajunge în fața bisericii Vovidenia, iar de aici se va porni în pelerinaj către Catedrala Arhiepiscopală.

Postul Nașterii Domnului se încheie pe 24 decembrie, ziua din Ajunul Crăciunului fiind o zi de post aspru. Se ajunează până la Ceasul IX (cca. orele 15:00), când, în funcție de zonă, se obișnuiește să se mănânce grâu fiert amestecat cu fructe și miere sau turte cu nucă, în amintirea postului lui Daniel și al celor trei tineri în Babilon (Daniel I, 5, 8–16)

La sfârșitul Postului, dezlegarea la alimentele de dulce se face după Sfânta Liturghie de Crăciun din data de 25 decembrie.

Postul Nașterii Domnului sau Postul Crăciunului a fost instituit în secolele IV-V, deci mai târziu decât Postul Sfintelor Paști. Este un post al pocăinței, dar nu cu aceeași intensitate ca Postul Sfintelor Paști. Nu există în el slujbe speciale cu metanii, nu există un canon de pocăință precum Canonul Sfântului Andrei Criteanul pe care îl citim în Postul Sfintelor Paști.

În timpul Postului Crăciunului, începând cu data de 21 noiembrie, se introduc în cadrul slujbei Utreniei Catavasiile Nașterii Domnului, care se cântă până în data de 30 decembrie inclusiv. În această perioadă a Postului Crăciunului la Ceasuri și Pavecerniță nu se cântă stihirile și nici troparele, ci toate sunt rostite.

Ca fel de postire de bucate, postul Nașterii Domnului este de asprime mijlocie – ca și Postul Sfinților Apostoli – mai puțin riguros decât Postul mare, având multe dezlegări la pește, ulei și vin.

Zilele de prăznuire a unor sfinți cu doxologie, în care este dezlegare la pește (dacă sunt în zilele de luni, marți sau joi) în calendarul Bisericii Ortodoxe Române sunt:

  • 16 noiembrie – Sf. Apostol și Evanghelist Matei
  • 20 noiembrie – Sf. Grigorie Decapolitul
  • 21 noiembrie – Intrarea Maicii Domnului în Biserică
  • 25 noiembrie – Sf. Mare Muceniță Ecaterina din Alexandria
  • 30 noiembrie – Sf. Apostol Andrei (cel Întâi chemat)
  • 4 decembrie – Sf. muceniță Varvara
  • 5 decembrie – Sf. Cuvios Sava cel Sfințit
  • 6 decembrie – Sf. Ierarh Nicolae al Mirelor
  • 7 decembrie – Sf. Muceniță Filofteia de la Curtea de Argeș
  • 9 decembrie – Zămislirea Maicii Domnului
  • 12 decembrie – Sf. Spiridon al Trimitundei
  • 13 decembrie – Sf. Ierarh Dosoftei, mitropolitul Moldovei
  • 18 decembrie – Sf. Cuvios Daniil Sihastrul

Postul acesta al Crăciunului este, deci, în primul rând, o pregătire, o sfințire a gândurilor, a simțirilor, a trupului și sufletului nostru prin pocăință, prin Spovedanie și Împărtășanie, prin citirea mai deasă a Sfintei Scripturi și a scrierilor sfinților și printr-o atenție spirituală deosebită ca să devenim ‘biserică sfințită‘ în sufletele și în trupurile noastre.

De aceea, prima mare sărbătoare din Postul Crăciunului este Intrarea Maicii Domnului în biserică, la 21 noiembrie. Aceasta înseamnă că Maica Domnului intră în templul din Ierusalim pentru a deveni ea însăși templu sau ‘biserică sfințită și rai cuvântător’, cum o numesc cântările noastre liturgice.

După cum prea bine știm, ziua de 21 noiembrie este zi de hram și de mare sărbătoare pentru parohia noastră, Biserica Vovidenia fiind sfinţită pentru prima dată în ziua de 21 noiembrie 1790, cu hramul Intrarea în biserică a Maicii Domnului, de către protopopul ţinutului Covurlui, preotul Gheorghe Avram, iar ultima dată sfințită de Înaltpreasfințitul Casian pe 21 noiembrie 2002.

Așadar, asemenea Maicii Domnului, care prin rugăciune, curăție și căutarea sfințeniei se pregătește să primească în ea taina Întrupării lui Dumnezeu, și noi, creștinii, trebuie să ne pregătim, să ne curățim prin post și rugăciune intensă, ca să devenim templu sau biserică, locaș în care poate să se nască și să locuiască Hristos Domnul.

cruce lemn

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *